Peran Guru PAK Dalam Permuridan: Sebuah Konfirmasi Pertumbuhan Kerohanian Siswa

Untung Wahyudi, Andry Pratama Nata Jaya, Really Pellita Tumengkol

Abstract


Abstract: Although it can be said that all Christian students in Indonesia receive relatively the same Christian Religious Education (PAK) at school, the spiritual growth experienced by each student can be different. Poor spiritual growth will make students vulnerable to various problems during their developmental period. Therefore, the PAK learning strategy at school determines whether students can experience good spiritual growth. The research found that, based on the theological foundation of PAK in Indonesia, the right strategy to facilitate students' spiritual growth is the discipleship process. This article explains the importance of the discipleship process in PAK and how it can be done. The article, which uses the literature study research method, also finds that PAK teachers have several roles that must be fulfilled to become facilitators in this discipleship process. By carrying out these roles, PAK teachers can guide students in achieving their spiritual growth as disciples of Christ.

 

Abstrak: Sekalipun dapat dikatakan bahwa seluruh siswa beragama Kristen di Indonesia mendapatkan Pendidikan Agama Kristen (PAK) yang relatif sama di sekolah, pertumbuhan rohani yang dialami setiap siswa dapat berbeda. Pertumbuhan rohani yang tidak baik akan mengakibatkan siswa rentan dalam menghadapi berbagai masalah dalam masa perkembangannya. Karenanya, strategi pembelajaran PAK di sekolah sangat menentukan apakah siswa dapat mengalami pertumbuhan rohani yang baik atau tidak. Hasil penelitian menemukan bahwa sesuai dengan landasan teologis PAK di Indonesia, strategi yang tepat untuk memfasilitasi pertumbuhan rohani siswa adalah proses pemuridan. Artikel ini bermaksud memaparkan pentingnya proses pemuridan dalam PAK tersebut dan bagaimana agar hal tersebut dapat dilakukan. Artikel yang menggunakan metode penelitian studi pustaka ini juga menemukan bahwa guru PAK mempunyai beberapa peran yang harus dijalankan agar mereka dapat menjadi fasilitator dalam proses pemuridan ini. Dengan melaksanakan peran-peran tersebut guru PAK akan dapat membimbing siswa dalam mencapai pertumbuhan rohaninya sebagai seorang murid Kristus.


References


Alkitab Terjemahan Baru, Lembaga Alkitab Indonesia, 1984

Agung Gunawan. Pemuridan dan Kedewasaan Rohani. Sola Gratia Jurnal Teologi dan Praktika Vol 5 No 1. 2017

Bangun Munthe. The Role of the Teacher in Implementing Christian Religion Education in Growing Christian Faith for Early Age Children. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Volume 7 Issue 3 (2023).

Christina Metallica Samosir. Buku Panduan Guru Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti untuk Kelas VIII SMP Kurikulum Merdeka. Pusat Buku Badan Standar Pendidikan, Kurikulum dan Evaluasi Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. Jakarta, 2021.

Dallas Willard. The Great Omission: Reclaiming Jesus's Essential Teachings on Discipleship. HarperOne, 2006

Daniel Nuhamara. Pengutamaan Dimensi Karakter dalam Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Jaffray Vol. 16, No. 1 (April 2018).

Dewi Amaliah Nafiati. Revisi Taksonomi Bloom: Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik. Humanika, Mata Kuliah Umum Studi Ilmiah, Vol. 21, No. 2 (2021). Universitas Pancasakti Tegal 2021.

Diana L. Hynson. Who Am I as a Teacher? https://www.umcdiscipleship.org/resources/who-am-i-as-a-teacher. Mei, 2019.

D. R. Krathwohl. Revisi Taksonomi Bloom: Gambaran Umum, Teori ke dalam Praktik. 2022.

D. R. Krathwohl, BS Bloom, B.B. Masia. Taksonomi Tujuan Pendidikan: Klasifikasi Tujuan Pendidikan. Buku Pegangan II: Alam Afektif. New York: David McKay, 1964

EM Alderman, Breuner CC, AAP Committee on Adolescence. Unique Needs of the Adolescent. Pediatrics. 2019;144(6):e20193150

Ernauli Maharani Marbun, dkk. Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Berbasis Contextual Teaching and Learning Terhadap Upaya Pembentukan Karakter Peserta Didik. Pediaqu: Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora Vol.1, No.4 Oktober 2022.

Esther Rela Intarti. Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Motivator. Regula Fidei : Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1 (2). pp. 28-40. ISSN 2620-9926, 2016.

Frances E. Jensen, Amy Ellis Nutt. The Teenage Brain: A Neuroscientist's Survival Guide to Rais-ing Adolescents and Young Adults. Harper, 2015

Fransisca Kristanti. Developing Competence, Conscience, and Compassion through Reflective Pedagogy. Advances in Social Science, Education and Humanities Research (ASSEHR), vol-ume 110 (Fifth International Seminar on English Language and Teaching (ISELT 2017)).

Israel Galindo. The Spiritual Roles of the Christian Teacher. Columbia Theological Seminary. https://www.ctsnet.edu/the-spiritual-roles-of-the-christian-teacher/

Janse Belandina Non-Serrano, Stephen Suleeman. Buku Guru Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Kelas X Kurikulum 2013. Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud. 2017.

Janse Belandina Non-Serrano. Buku Guru Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Kelas XII Kurikulum Merdeka. Pusat Buku Badan Standar Pendidikan, Kurikulum dan Evaluasi Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. Jakarta, 2022.

Jeffrey Jensen Arnett. Emerging Adulthood: The Winding Road from the Late Teens Through the Twenties. Oxford University Press, 2014

Jim Knight. High-Impact Instruction: A Framework for Great Teaching. Corwin Press, 2013.

Johannes Sembiring. Implementasi Pola Pemuridan Yesus Menurut Injil Matius. Kharismata Vol 2, No 2 2020

John Abed Quashie. The Mandate Of Making Disciples: Teaching As Incarnational Ministry. E-Journal of Humanities, Arts and Social Sciences (EHASS) Volume 1 Number 2 June 2020.

Jonathan James O. Canete. On Being A Religious Education Teacher: A Reflection On Discipleship Identity. International Journal of Research Studies in Education 2022 Volume 11 Number 2, 99-107

Keputusan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 59 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 untuk Sekolah Atas/Madrasah-Aliyah.

Kirsten Hill. Maya Bialik. Charles Fadel. Psychomotor Skills for the 21st Century: What Should Students Llearn? Center for Curriculum Redesign. Boston, 2018

Levi Wafula Lunalo. Teaching With Purpose: A Discipleship Manual For Educators.

Lilis Ermindyawati. Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Perilaku Siswa-Siswi. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika Vol.2 No.1 (2019).

M. Enamul Hoque. Three Domains of Learning: Cognitive, Affective and Psychomotor. The Journal of EFL Education and Research (JEFLER) Volume 2 Number 2, 2016

Nana Syaodih Sukmadinata. Metode Penelitian. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2014.

Norita Yudiet Tompah. Buku Panduan Guru Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti untuk SD Kelas V Kurikulum Merdeka. Pusat Buku Badan Standar Pendidikan, Kurikulum dan Evaluasi Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. Jakarta, 2021.

Patrecia Hutagalung. Pemuridan Sebagai Mandat Misi Menurut Matius 28:18-20. Pengarah: Jurnal Teologi Kristen Volume 2, Nomor 1, Februari 2020.

Paulus Kunto Baskoro, Indra Anggiriati. Implementasi Pemuridan dalam Efesus 4:11-16 untuk Pertumbuhan Rohani Gereja Saat Ini. Sabda: Jurnal Teologi Kristen Volume 2, Nomor 1, Mei 2021.

Peraturan Pemerintah Nomor 74 Tahun 2008 Tentang Guru.

R. J. Marzano. The New Taxonomy of Educational Objectives. Corwin Press, 2001

R. W. Pazmiño. Foundational Issues in Christian Education: An Introduction in Evangelical Perspec-tive. Baker Academic, 2016.

Rivosa Santosa, dkk. The Relationship Between Christian Religous Education and The Great Com-mission Matthew 28:19-20. International Journal of Sociology, Policy, and Law (IJOSPL) Volume: 02 Issue: 04 August 2021.

Serepina Yoshika Hasibuan. Pemuridan Sebagai Implementasi dari Amanat Agung Yesus Kristus. Bonafide: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen www.jurnal.sttissiau.ac.id/Volume 2/Nomor 2/Desember 2021.

Thomas H. Groome. Christian Religious Education: Pendidikan Agama Kristen Berbagai Cerita dan Visi Kita. BPK Gunung Mulia, 2010

Tri Subekti, Pujiwati. Pemuridan Misioner dalam Menyiapkan Perluasan Gereja Lokal. Epigraphe Jurnal Teologi dan Pelayanan Kristiani Vol 3, No 2, November 2019

Volker Glissmann. Christian Reflective Practice: Prayer as a Tool for Reflection and Application in Theological Education. Theological Education by Extension (Zomba, Malawi) Volume 2, Number 2, 2017




DOI: https://doi.org/10.47596/sg.v5i1.267

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



SOLA GRATIA diindeks oleh:


Published: Sekolah Tinggi Teologi Aletheia
Address: Aletheia Theological College, Jl. Argopuro No.28-34, Lawang, Kec. Lawang, Kabupaten Malang, Jawa Timur 65211
Website E-Jurnal: http://sttaletheia.ac.id/e-journal/index.php/solagratia/index
e-ISSN 2723-2794, p-ISSN 2723-2786 Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
Copyright © SOLA GRATIA: Jurnal Teologi Biblika dan Praktika. All Rights Reserved.