PERSEPSI DAN PERILAKU MAHASISWA DALAM PENELITIAN ILMIAH ILMU TEOLOGI

Amos Winarto

Abstract


How do theological students perceive and behave related to a scientific research in theology? Using a qualitative empirical research methodology, a descriptive study case is conducted in an undergraduate class of a theological school or seminary to answer the question. The research method is a literature and descriptive approach for one semester in a research methodology and proposal writing guidance class. Data collection techniques are unstructured interviews-both open and in-depth, observation and analysis of documents. Data validation uses source triangulation and structured reflection journals. Data analysis uses interactive data analysis techniques. The stages are data collection, data reduction, data presentation, drawing conclusions and verification. The result of the study indicates that the ability to conduct scientific research is an inseparable part of a student of theology. Nevertheless, the understanding and development of students' scientific research skills still need to be improved for two reasons. First, there is still a tendency to conduct research by simply filling out the available proposal format without conducting a deeper preliminary study. Secondly, students seem difficult to distinguish between empirical and non-empirical methodologies, including the use of their respective methods.


Bagaimanakah persepsi dan perilaku mahasiswa teologi terkait dengan penelitian ilmiah dalam ilmu teologi? Menggunakan metodologi penelitian empiris kualitatif, sebuah studi kasus deskriptif dilakukan di sebuah kelas program studi S-1 Teologi sebuah sekolah tinggi teologi untuk menjawab pertanyaan tersebut. Metode penelitiannya adalah pendekatan kepustakaan dan deskriptif dengan strategi studi kasus tunggal terpancang yaitu kelas metodologi penelitian dan bimbingan penulisan proposal selama satu semester. Teknik yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah wawancara terbuka dan mendalam tidak terstruktur,  observasi dan analisis dokumen.   Validasi data dilakukan dengan metode trianggulasi sumber dan jurnal refleksi terstruktur. Data dianalisa menggunakan teknik analisis data interaktif dengan tahapan: pengumpulan, reduksi, penyajian data, penarikan kesimpulan dan verifikasi. Hasil penelitian menunjukkan adanya keyakinan bahwa kemampuan melakukan penelitian ilmiah adalah bagian tak terpisahkan bagi seorang mahasiswa teologi. Walaupun demikian, pemahaman dan pengembangan keterampilan melakukan penelitian ilmiah para mahasiswa masih perlu ditingkatkan karena dua alasan. Pertama, masih terlihat kecenderungan melakukan penelitian hanya sekadar mengisi format proposal yang tersedia tanpa melakukan studi pendahuluan lebih mendalam. Kedua, masih terlihat juga kesulitan membedakan metodologi empiris dan non-empiris termasuk penggunaan metode-metodenya masing-masing.



Full Text:

PDF

References


Anney, Vicent N. “Ensuring the Quality of the Findings of Qualitative Research: Looking at Trustworthiness Criteria.” Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies 5, no. 2 (2014): 272–281.

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. 6th ed. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2006.

Astika, Made. “Metodologi Penelitian.” In Metodologi Penelitian Pendidikan Teologi, edited by Hengki Wijaya. Makassar: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2016.

Bakker, Anton, and Achmad Charris Zubair. Metodologi Penelitian Filsafat. Yogyakarta: Penerbit Kanisius, 1990.

Bavinck, Herman. Dogmatika Reformed: Prolegomena. Edited by Ichwei G. Indra and Irwan Tjulianto. Surabaya: Penerbit Momentum, 2011.

Bogdan, Robert C. dan Sari Knopp Biklen, Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods, edisi ke-5. Boston: Pearson Education, Inc., 2007.

Danim, Sudarwan, and Darwis. Metode Penelitian Kebidanan: Prosedur, Kebijakan, dan Etik. Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran EGC, 2003.

Kerlinger, Fred N. Foundations of Behavioral Research. 3rd ed. New York: Holt, Reinhard and Winston, 1986.

Kumar, Ranjit. Research Methodology: A Step-By-Step Guide for Beginners. 3rd ed. London: SAGE Publications, 2011.

Maiaweng, Penniel C. D. “Struktur Penulisan Karya Ilmiah Kajian Biblika: Skripsi, Tesis, Disertasi.” In Metodologi Penelitian Pendidikan Teologi, edited by Hengki Wijaya. Makassar: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2016.

Moleong, J. Lexi. Metodologi Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2005.

Noor, Juliansyah. Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi dan Karya Ilmiah. Jakarta: Penerbit Kencana, 2011.

Odell, J.S. “Case Study Methods in International Political Economy,” International Studies Perspectives, 2 (2001): 161-176

Schwandt, Thomas A. dan Emily F. Gates, “Case Study Methodology,” dalam Norman K. Denzin dan Yvonna S. Lincoln, eds. The SAGE Handbook of Qualitative Research, edisi ke-5. Los Angeles: SAGE Publications, Inc., 2018.

Sekaran, Uma, and Roger Bougie. Research Methods for Business: A Skill Building Approach. 7th ed. West Sussex: John Wiley & Sons, 2016.

Subagyo, Andreas B. Pengantar Riset Kuantitatif Dan Kualitatif: Termasuk Riset Teologi Dan Keagamaan. Bandung: Yayasan Kalam Hidup, 2004.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Penerbit Alfabeta, 2012.

Suryabrata, Sumadi. Metode Penelitian. Jakarta: Rajawali, 2003.

Wijaya, Hengki, ed. Metodologi Penelitian Pendidikan Teologi. Makassar: Sekolah Tinggi Theologia Jaffray, 2016.




DOI: https://doi.org/10.47596/solagratia.v1i1.101

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



SOLA GRATIA diindeks oleh:


Published: Sekolah Tinggi Teologi Aletheia
Address: Aletheia Theological College, Jl. Argopuro No.28-34, Lawang, Kec. Lawang, Kabupaten Malang, Jawa Timur 65211
Website E-Jurnal: http://sttaletheia.ac.id/e-journal/index.php/solagratia/index
e-ISSN 2723-2794, p-ISSN 2723-2786 Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
Copyright © SOLA GRATIA: Jurnal Teologi Biblika dan Praktika. All Rights Reserved.